آب شیرین کن صنعتی به روش اسمز معکوس (RO)
نوشته شده توسط : سام سنایی

آب شیرین کن صنعتی به روش اسمز معکوس  (RO)

 در برخی سیستم ها با از سرویس خارج شدن پمپ های فشار بالای سیستم ، پمپ های تزریق اسید به سیستم RO  به طور اتوماتیک از سیستم خارج نمی شوند و در نتیجه در زمان تعطیلی واحد RO مقدار زیادی اسید در خط خوراک جمع می شود و در ابتدای راه اندازی مجدد این مقدار زیاد اسید به صورت شوک وارد سیستم می گردد .

سیستم RO

 لذا کلیه سیستم های RO  ( دستگاه آب شیرین کن به روش اسمز معکوس ) به نحوی طراحی شوند که اگر به هر دلیلی سیستم RO از سرویس خارج شد همزمان کلیه پمپ های تزریق مواد شیمیایی به آن نیز از سرویس خارج شوند .

اغلب خطوط جریان محصول و غلیظ RO به گونه ای طراحی می شوند که ارتفاع پایین تری نسبت به جریان خوراک سیستم داشته باشند در این شرایط در زمان خارج از سرویس شدن واحد RO ، یک خلاء نسبی درون سیستم پیش می آید و باعث تخلیه آب درون مدول ها می شود. این خلاء نسبی باعث مکش مواد شیمیایی از مسیر تزریقشان به خط اصلی آب خوراک RO  می گردد .

 به هر حال باید این خلاء شکسته شود و معمولا این کار توسط شکننده خلاء یا شیر یک طرفه معکوس دستگاه RO  ( دستگاه آب شیرین کن به روش اسمز معکوس ) انجام می گیرد . باید یک شیر کنترل در بالاترین نقطه خط لوله نصب شود تا خلاء را به طور کامل بشکند .

عملکرد پمپ در زمان پر نمودن یک سیستم نیمه خالی ، نظیر حالتی است که فشار معکوس اندکی وجود دارد . این پدیده علاوه بر تزریق بیش از حد مواد شیمیایی احتمالاً باعث آسیب مکانیکی غشاء ها هم می گردد .لازم است یک شیر اتوماتیک بین تانک های کوچک روزانه مواد شیمیایی و پمپ های فشار بالا نصب شود . این شیر از مشکلات احتمالی ، هنگام از سرویس خارج شدن واحد جلوگیری می نماید.

آب شیرین کن و روش حذب رسوب

معایب دی آلکالیزاسیون با یک رزین تبادل کاتیون اسید ضعیف جهت کنترل رسوب در ممبرین :
بطور کلی, دی آلکالیزاسیون (آنتی آلکالیزاسیون) با یک رزین مبادله کاتیونی ضعیف، در طرح های بزرگ آب شیرین برای سختی گیری نسبی(partial softening ) صورت می گیرد تا بتوان مصرف مواد شیمیایی مرحله بازسازی را کم نمود. همانگونه که در نوشته پیشین به شرح این طلب و مهم مزایای این روش اشاره شد ...

معایب استفاده از دی الکالیزاسیون برای کنترل رسوب در ممبرین در دستگاه های ( تصفیه آب ) آب شیرین کن به روش اسمز معکوس  عبارتند از :

• سختی باقی مانده

اگر نیاز به سختی گیری کامل باشد، حتی در یک مخزن (بستر لایه ای) می توان یک فرایند تبادل سدیم با یک رزین مبادله کاتیونی اسید قوی را نیز اضافه نمود. مصرف کلی مواد شیمیایی بازسازی کننده(regenerant chemicals ) از طریق احیای مجدد هنوز هم پایین تر از سختی گیری صرفا" با یک رزین مبادله کاتدی قوی اسیدی است. با این حال، با توجه به هزینه های بالای سرمایه گذاری، این ترکیب فقط برای طرح های با ظرفیت بالا حائز اهمیت خواهد بود. راه حل دیگر برای غلبه بر این نقص در سختی گیری ناقص، تزریق یک رسوب گیر به آبی که آلکالیزه زدایی شده است (آب دی آلکالیزه) می باشد.

• pH متغیر آب خروجی از دستگاه آب شیرین کن

pH آب دی الکالیزه بسته به درجه فرسودگی رزین، بین 5/6 تا 5/3 می باشد. این تغییرات چرخه ی سیکل، کنترل پس زنی نمک موجود در پروژه مربوطه را دشوار می سازد. در pH <4.2، عبور اسید معدنی ممکن است محتوای TDS موجود در محلول نفوذی (محلولی که از فیلتر تصفیه دستگاه آب شیرین کن عبور می کند) را افزایش دهد. بنابراین توصیه می شود که به موازات آن, بیش از یک فیلتر در طرح کلی دستگاه آب شیرین کن استفاده شود و در زمان های مختلف احیا گردد تا تغییرات PH به حداقل برسد. همچنین, سایر احتمالات برای جلوگیری از مقدار بسیار پایین pH، حذف CO2 حذف یا تنظیم pH توسط NaOH می باشد.




:: بازدید از این مطلب : 135
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 بهمن 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: